Een goede nachtrust vraagt soms wat extra aandacht. Niet iedereen slaapt elke nacht lekker en wordt na 8 uur slapen uitgerust wakker. In je slaap verwerk je allerlei gebeurtenissen die overdag hebben plaatsgevonden. Als je extra-gevoelig bent voor prikkels, heb je vaak meer slaap nodig omdat je veel meer prikkels hebt opgevangen gedurende de dag en dus veel meer te verwerken hebt.

Bewegen om tot rust te komen

We weten dat bewegen goed voor je is. Een lekkere wandeling of een mooie fietstocht is fantastisch voor je lijf en je brein. Je wordt er fit van en vooral de buitenlucht is erg goed voor je.
Maar ga niet vlak voor je slapen gaat sporten want in eerste instantie krijg je juist energie hiervan. Tijdens het bewegen komt er een stof vrij in het lichaam dat er voor zorgt dat je makkelijker en dieper in slaap valt. Echter gebeurt dit pas als je lichaam weer in ruststand komt. Dat duurt dus een paar uur. De beste tijd om te sporten is in de middag of vroeg in de avond.

Kamillethee verbeterd de nachtrust

Neem voor het slapengaan een kop kamillethee. In kamille zit een stof die er voor zorgt dat je rustig wordt en lekker kan slapen. Niet alleen val je makkelijker in slaap; Het verbeterd ook de kwaliteit van je nachtrust. Ook als je zenuwachtig of angstig bent is dit een aanrader.

Een verzwaringsdeken voor een geborgen en veilig gevoel

Ben je hoogsensitief, heb je psychische klachten of heb je ASS of AD(H)D? Dan is een verzwaringsdeken wellicht iets voor jou. Deze deken weegt ongeveer 10% van jouw eigen lichaamsgewicht. Door het gewicht valt de deken helemaal om je lichaam heen. De diepe druk simulatie zorgt ervoor dat je je geborgen en veilig voelt. Ook zorgt het er voor dat prikkels in de hersenen op de juiste manier worden verwerkt.

Ontspannen met yoganidra

Yoganidra is een manier om volledige ontspanning te bereiken.
Voor deze vorm is het niet nodig om ervaring te hebben met yoga of meditatie. Het enige wat je nodig hebt is een plek waar je kan liggen, zonder gestoord te worden. Geef je volledig over en ervaar hoe het is om alle stress, spanning, angst en onrust los te laten. Doordat je yoganidra beoefend kom je volledig uit je piekermodus en ontspan je op een diep niveau. Hierdoor val je gemakkelijk in slaap en wordt je de volgende dag uitgerust wakker.